12 Nisan 2008 Cumartesi

1- Demet Öğretmen


Nene Hatun anaokulundan Demet Yedek öğretmenimizle röportaj:
- Meslek hayatınızda kaçıncı yılınız?
- 4
-Daha önceki meslek hayatınızda özel eğitimli öğrenciniz oldu mu?
- Evet, oldu.
- Peki o öğrenciniz de nasıl bir problem vardı, aynı sorun mu mevcuttu?
- Evet eski öğrencimde de aynı problem vardı, konuşma problemi. Bu da olumsuz davranışlarına etki ediyordu. Konuşamadığı, kendini ifade edemediği için hırçınlaşıyor, karşıda ki anlamayınca kendini kötü hissediyor, saldırıyordu.
-Peki bu tanı çocuğa aile tarafından mı, öğretmen tarafından mı, bir uzman tarafından mı konuldu?
- Bir uzman tarafından tanı konulmuş, özel eğitime gidiyor.
- Çocukta nasıl bir konuşma bozukluğu var?
- Merve de harfleri yutma, harfleri tam çıkaramama
Seyfullah ta izole konuşma bozukluğu var.
- Konuşma bozukluğu hırçınlığa neden oluyor; dediniz bunu bize açıklar mısınız?
- Serbest zaman etkinliğinde arkadaşından oyuncak istiyor ya da arkadaşı elinde ki oyuncağı istiyor. Kendisi bunu tam açıklayamadığı için arkadaşının elindeki oyuncağı zorla, kavga ederek alıyor.
-Çocukların problemli oldukları baştan söylendi mi yoksa sonradan siz mi fark ettiniz?
-En başta söylendi. İkisinin de özel eğitime gidiyor olması belirtildi. Sonradan Merve özel eğitimden ayrıldı. Nedeni; zekasının normal olması, okuma-yazmada, algılamada bir problemini olmaması.
- Çocukların problemlerinin nedeni nedir peki?
-Merve’nin problemi sonradan oluşmuş.
- Seyfullah’ ın problemi prematüre doğum
-Sınıf içi uyumu nasıl sağlıyorsunuz?
- Hırçınlık sadece arkadaşı; ‘neden konuşamıyorsun’ dediği zaman oluyor,üzüldüğünden kaynaklanıyor, kendisinin arkadaşlarından farklı olduğunu hissettiği zaman hırçınlaşıyor, olumsuz davranışlara yöneliyor.
- Çocuk kendi probleminin farkında mı?
-Evet, kendisi de biliyor; ama kendisine söylenildiği zaman sinirleniyor.
- Çocuğun saldırgan davranışlarını engellemek, önlemek için ne gibi etkinlikler yapıyorsunuz?
- Çocuğun olumsuz davranışlarını içeren hikaye okuyorum,çok etkili oluyor, evde de aynene devam ediyor. Karşılıklı soru-cevap şeklinde sohbet ettiğimiz zaman hallediyoruz problemi.
- Harfleri söyleyemeyen öğrenciye yönelik ne gibi ekinlikler hazırlıyorsunuz?
- Hangi harfleri söyleyemiyorsa onla ilgili tekerleme öğretiyorum, hazırlıyorum eve gönderiyorum ve Türkçe-dil etkinliğinde daha çok bu öğrencilere söz hakkı veriyorum.
-Öğrencinizin ilk geldiği günkü haliyle şimdiki halini kıyaslayacak bir öykünüz var mı?
- Seyfullah ilk geldiğinde konuşamıyordu, el-kol koordinasyonu yoktu. Bir de sürekli düşüyordu; denge problemi de vardı. Şimdi elini kolunu düzgün kullanabiliyor,ani hareketler bile yapabiliyor, kendine güveni oluştu. Dil gelişiminde de ilerleme oldu. Örneğin; anlaşılır bir şekilde 1’den 10’a kadar ayabiliyor.
- Bu problemi olan çocuklar sınıfa gelmeden önce diğer çocukları buna nasıl hazırladınız?
- Bu çocuklar gelmeden önce diğer çocuklara bu çocukların sorunlarını söyledim, nasıl davranılması gerekildiğini yoksa çok incineceklerini, kurallarımızda geri kalabileceklerini; fakat onlara yardımcı olarak öğretebileceğimizi, oynatabileceğimizi anlattım. Onlarla kesinlikle alay etmememiz, aşağılamamız gerektiğini de anlattım, konuşma yaptım ve gerçekten etkili oldu. İlerleme kaydedince diğer çocuklarda ‘çok güzel saydın, konuştun gibi notlar veriyorlar, gelişmelerinin farkındalar.
-Diğer çocukların velileri ne dedi bu durma, istememe gibi bir durum söz konusu oldu mu?
- Hayır,kesinlikle hiçbir problem olmadı.Önceden velilerle de konuştum zaten.Çocuklarını ; bu durumu iyi karşılamaları için yönergeler verdim
- Aile ve okulun devamlılığını-eğitimin devamlılığını sağlamak için evde ne gibi alıştırmalar veriyorsunuz?
- Her cuma mutlaka ev ödevi veriyorum, tekerlemeler gönderiyorum. Hangi kavramlarda zorluk çekiyorlarsa, onla ilgili ev ödevi veriyorum daha çok.
-Ailelerin kaygılarını önlemek için ne gibi önlemleriniz oldu?
- Ailelerin kaygıları şu yöndeydi; diğer çocuklar benim çocuğuma karşı nasıl davranacaklar, aralarına alacaklar mı, alay edecekler mi, benim çocuğum diğer çocukların yanında kendilerini kötü hissedecekler mi? Ama şuan da bu tür düşünceleri kalmadı; çünkü diğer çocuklar empati kurabiliyorlar.
- Kaynaştırma eğitiminin yararıyla ilgili söyleyeceğiniz bir şey var mı?
- Görev hem öğretmene hem veliye düşüyor. İyi bir iletişim olursa çocuklarımız ilerleme kaydedebilir. Onları kazanmalıyız, dışlamamalıyız, yardımcı olmak lazım; çünkü onların bize daha çok ihtiyacı var.
- Merve de konuşma bozukluğu dışında başka bir bozukluk var mı?
- Karşısındakinin hoşlanmadığı bir davranışı tekrarlama var. İnatçılık ve yaramazlık gibi davranış problemi var. Örneğin; saçlara okunmayı çok seviyor: yapma, elleme dedikçe daha çok yapıyor.
-Seyfullah’ın el-kol koordinasyonunu geliştirmek için ne gibi etkinlikler hazırlıyorsunuz?
-Kes-yapıştır uygulaması, makas çalışması yapıyor, yaptırıyorum.
- Aileler bu konuda ilgili mi, umursamaz mı?
- Aileler çok bilinçli ve çocukların gelişmesi için her şeyden faydalanmalarını istiyor.

Hiç yorum yok: