12 Nisan 2008 Cumartesi

Öneriler

10-ÖNERİLER
Öğretmenler kaynaştırma konusuyla ilgili olarak ciddi bilgi sıkıntıları yaşamaktadırlar. Sınıfında kaynaştırma öğrencisi olan öğretmenlere özel eğitim teknikleri ve yöntemleri, uygun materyalin seçilmesi ve kullanılması hakkında bilgi verilmemekte, öğretmen kendi başına bir şeyler yapmak zorunda kalmaktadır.Bu nedenle de kaynaştırma öğrencisini kendisine fazladan verilmiş bir yük olarak gören öğretmenlerin bu görüşlerinin değişmesi için sistemli bir eğitim alması gerekmektedir.
Bu eğitim hizmet öncesi veya hizmet içi eğitim programları vasıtasıyla yapılabilir.Son yıllarda tüm öğretmen yetiştirme programlarına özel gereksinimi olan çocuklar ve kaynaştırma ile ilgili dersler konulmuştur.Bununla birlikte varolan bu derslerin sayısı ve genellikle teorik olan içeriği açısından, öğretmen adaylarının engelli çocuklara ve kaynaştırmaya ilişkin tutum ve yeterliklerinde değişikli oluşturabilmesi mümkün görülmemektedir( Avcı,1999, Akt. Kuz,2001)
Kaynaştırma eğitiminde, engelli öğrencilere bazı kolaylıklar gösterilmesi ve engelli olmayan öğrencilerle aynı koşullara tabi tutulmaması gerekmektedir.Bu uygulamalar arasında soruların önceden verilmesi, ayrı bir yer ve zaman diliminde sınava tabi tutulması gibi uygulamalar bulunmaktadır.( Bıyıklı, 1997, Akt Kuz 2001 )
Okullarda Gerekli Fiziksel Düzenlemeler Yapılmalıdır:
- Sınıfın genel görünüşü ve mekan ile ilgili olarak duvar,ışık,sınıf alanı ve depo kullanımı bilinçli yapılmalıdır.
- Sınıfta yapılacak değişiklikler önceden öğrencilere haber verilmeli ve onların görüşleri alınmalı, gerekli uyumu göstermeleri için öğrencilere zaman tanınmalıdır.
- Öğrencilerin kümeler halinde oturmaları, sosyal uyum zorluğu çeken öğrenciye yarar sağlamaktadır.
Sınıf İklimi Kaynaştırma Öğrencisine Yönelik Düzenlenmelidir:
- Öğrenciyi suçlamadan hatalarını açıklamak ve onun bu hataları kendisinin düzeltmesine yardımcı olma öğrencinin güvenini sarsmayacak, artıracaktır.
- Her öğrencinin kendine özgü bir değer olduğuna inanan öğretmen, öğrencileri birbirleriyle karşılaştırmayacaktır.
- Öğretmenin temel eğitim ilkelerini bilerek uygulaması, kaynaştırma ortamlarının sağlıklı olmasını sağlayacaktır.
Kavramların Kazanılmasına Yardımcı Araç ve Gereçler Kullanılmalıdır.
- Okulda tanıtılan soyut kavramları çocuğun günlük yaşantısıyla bağdaştırmak için somut nesneler, video teyp ve benzer araçlar kullanılabilir.
- Çocuğun gelişim aşamasına uygunluk, çeşitlilik, araçların nasıl kullanılacağına dair gerekli açıklamaların yapılması, materyali kullanmaya cesaretlendirme, çocukların ne yaptıklarını bilip bilmediklerini anlamak için yaşadıklarını anlatmalarını sağlamak, yeterli deneyim kazandıktan sonra sorular ve ipuçları ile kavramların soyutlanmasına yardımcı olmak önemlidir.
Ev Ödevleri Özürlü Bireylerin Kapasitesine Uygun Tutulmalıdır:
- Özel gereksinimleri olan çocuklar için, bulundukları gelişim düzeyi, sahip oldukları ve olmadıkları beceriler, ailenin destekleme olanakları göz önünde tutularak ve başarılı olma şansı korunarak ev ödevleri verilmelidir.
Bire Bir Eğitim Verilmelidir:
- Kaynak odalar oluşturularak özürlü öğrencilerle ders dışı zamanlarda da ilgilenme ve öğrenciyi eksik olduğu yönlerde geliştirmeye yönelik uygulamalara gidilmelidir.

Büyük Grup Uygulaması (Bütün Sınıf):
Büyük grup çalışmalarının öğrenciler üzerinde olumlu etkilerinden biri, öğretmenle beraber olma fırsatıdır.Büyük grup içinde öğrenciler sınıfın bir parçası olduklarını daha fazla hissederler.Öğretmen, öğrencinin grup içinde başarı kazanması için ön hazırlık yapmasını isteyebilir veya öğrenciye cevaplayabileceği sorular yöneltir.
Küçük grup Çalışmaları:
Çocuklar benzer özellikleriyle bir araya getirilirken bazı gruplar da değişik yetenekleri olan çocukların toplandığı gruplardır.
Özel gereksinmeleri olsun yada olmasın, bütün öğrencilerin zaman zaman destekleyici nitelikte küçük grup çalışmalarından yararlandıkları gözlenmiştir.
Değerlendirmede Esnek Davranılmalıdır:
- Değerlendirmede öğrencinin yapamadıkları değil, yapabildiklerini ortaya çıkarmak en doğru yoldur.
- Bilgisini yazamayan çocuk sözlü sınava alınabilir.
uygun olanı seçmelidir.
Not Verme Çocuğu Çalışmaya Teşvik Edici Olmalıdır:
- Her çocuğun başarılı olmaya, kendini aşmaya ve gerçekleştirmesine yönelik bir tutum izlemelidir.
- Öğretmen çocukların başarı gereksinimlerine uygun olarak not vermeli ve gayretin değerlendirilmesini ön planda tutmalıdır.
Hedeflenen bu çalışmaları gerçekleştirebilmek için öğretmenlere ve idarecilere kaynaştırma eğitimiyle ilgili kapsamlı bir hizmet içi eğitim verilmelidir
Okullarda Sayılan Bu Çalışmaların Koordineli Bir Şekilde Yürütülmesini Sağlayacak Bir Ekip Oluşturulmalıdır:-573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 15. maddesinden yola çıkarak, okullarda; özel eğitim gerektiren öğrencilerin özelliklerine göre hazırlanmış özel eğitim programlarını uygulayacak bir ekip oluşturulmalıdır( Bolatcan,

Hiç yorum yok: